пʼятниця, 4 вересня 2015 р.

Українська мова 4 клас ВІДМІНЮВАННЯ ІМЕННИКІВ. ПОЧАТКОВА ФОРМА ІМЕННИКА

ВІДМІНЮВАННЯ ІМЕННИКІВ. ПОЧАТКОВА ФОРМА ІМЕННИКА 
Мета: актуалізувати знання учнів про відмінювання іменників; розвивати вміння визначати початкову форму іменника, відмінок іменника в реченні; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати культуру письмового мовлення. 
Хід уроку 
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ 
Ось дзвінок сигнал нам дав — 
Працювати час настав. 
Тож і ми часу не гаймо, 
Урок мови починаймо. 
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ 
1. Перевірка домашнього завдання (вправа 99, с. 50) 
— Прочитайте складені речення. 
«Ланцюжком» учні називають іменники з речень та визначають їх рід та число. 
2. Самостійна диференційована робота на картках 
1 варіант 
Вибрати найбільш влучне слово із синонімічного ряду іменників: 
Їжа, страва, харч, корм, пожива. 
Восени люди заготовляють для тварин — ... (корм). 
Комахи під корою дерев знаходять — ... (поживу). 
У дорогу турист узяв із собою — ... (їжу). 
2 варіант 
Замінити словосполучення найбільш влучним іменником-синонімом. 
Восени падає листя — ... (листопад). 
Сильний дощ — ... (злива). 
Дрібний осінній дощ — ... (мряка). 
Перевірка виконаного завдання. 
3. Каліграфічна хвилинка 
— Закресліть літери, що найчастіше повторюються, та утворіть слово. 
П, б, з, е, р, е, б, з, а, з, б, е, ц, б, е, з, я (Праця) 
— Виконайте звуко-буквений аналіз цього слова. 
— Доберіть спільнокореневі слова до слова праця. (Працівник, працювати, працьовитий) 
— Утворіть нові слова за допомогою префіксів: на-, до-, пере-. (Напрацювати, допрацювати, перепрацювати) 
— Складіть прислів’я. 
марнує, годує, людину а, лінь, Праця. 
(Праця людину годує, а лінь — марнує.) 
— Знайдіть антоніми. 
— До якої частини мови вони належать? 
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ 
— Сьогодні на уроці ми продовжимо вивчати тему «Іменник». Повторимо відмінювання іменників, дізнаємося цікаві відомості про називний відмінок іменника, будемо вчитися визначати відмінок іменників у реченні. 
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 
1. Колективне виконання вправи 100 (с. 51) 
Учні читають прислів’я і приказки та пояснюють їх зміст. 
— Яке слово повторюється в кожному реченні? 
— Випишіть ці слова в зошити. 
— Яка частина слова змінилася? Виділіть її. 
— Як ви вважаєте, чому змінилися закінчення іменників? (Тому що вони відповідають на різні питання.) 
— Таку зміну іменників за питаннями називають відмінюванням. 
— Чи змінилося значення цього слова? (Ні. Змінилася лише його форма.) 
2. Робота в парах. Вправа 101 (с. 51) 
Опрацювання правил, які необхідно запам’ятати. 
— Поставте одне одному запитання за змістом правил та дайте на них відповідь. 
3. Колективне виконання вправи 102 (с. 51–52) 
-  Розглядання таблиці відмінювання іменників. 
- Колективне заучування назв відмінків по порядку і питань, на які вони відповідають. 
— Що цікавого ви помітили у питаннях називного і знахідного відмінків? Давального і місцевого? 
- Усне відмінювання іменника день. 
- Самостійне виконання завдання 4 до вправи. 
4. Лірична хвилинка. Вправа 103 (с. 52–53) 
— Які назви відмінків ви почули у вірші? 
— На які питання вони відповідають? 
— Чому відмінки мають такі назви? 
Розвиток мовлення 
Складання розповіді про один з відмінків. 
5. Фізкультхвилинка 
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ 
1. Тренувальна вправа 104 (с. 53) 
- Виразне читання вірша Н. Голуб. 
- Визначення початкової форми іменників (усно) 
Підказочка. Форма називного відмінка однини є початковою формою іменника. 
- Вибіркове списування з граматичним завданням. 
Смереки (смерека), ясени (ясен), тополі (тополя), квіти (квітка), трави (трава), сади (сад), вірші (вірш). 
- Визначення кличної форми виділених іменників. 
2. Письмо з пам’яті. Вправа 105 (с. 54) 
- Самостійне визначення закінчення і відмінка у іменника, який повторюється в кожному реченні. 
- Усне добирання синонімів з довідки. 
VI. ПІДСУМОК УРОКУ 
— Що цікавого ви дізналися на уроці? 
— За якими відмінками змінюються іменники? 
— Що є початковою формою іменника? 
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 
Вправа 106, с. 54. 

Немає коментарів:

Дописати коментар