УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ. МІФИ СТАРОДАВНЬОЇ ГРЕЦІЇ
Мета: поглиблювати знання учнів про міфи давніх греків; перевірити розуміння міфів «Деметра і Персефона», «Нарцис», «Орфей і Еврідіка»; розвивати увагу, пам’ять, вміння виявляти міжпредметні і міжлітературні зв’язки; виховувати любов до художнього слова.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— На попередніх уроках ми прочитали чимало міфів різних народів. Сьогодні ми продовжимо ознайомлення з чарівним світом давньогрецьких міфів, які дивують розмахом фантазії та захоплюють цікавими подіями.
IІІ. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
1. Гра «Вернісаж»
Презентація ілюстрацій до міфу «Деметра і Персефона»
Учні презентують малюнки, діляться своїми враженнями від міфу або його епізоду.
2. Вікторина за міфом «Деметра і Персефона»
— Хто така Деметра? (Богиня родючості й хліборобства)
— Який вона мала вигляд? (Висока, ясночола, у вінку із золотого колосся й чарівних маків)
— Як звали дочку Деметри? (Персефона, Кора)
— Як у міфі пояснюється виверження вулкану на острові Трінакрія? (Під островом у кам’яному полоні знаходиться покаране Зевсом чудовисько Тіфон. Коли він силкується вирватися на волю, з Етни летить каміння і виривається полум’я.)
— Хто такий Аїд? (Бог підземного царства, царства мертвих)
— Чому Аїд закохався у Персефону? (Афродіта наказала своєму сину Ероту вистрілити Аїдові в серце. Вона хотіла, щоб боги не забували про її силу і владу над ними.)
— Що збирала Кора у гаю? (Квіти)
— Що сталося з Деметрою після викрадення Кори? (Вона страшенно страждала, не пила і не їла, не омивала своєї нетлінної шкіри і ясних очей. Темно-синій хітон її подерся, червоні маки зів’яли, золоте колосся загубилося, а довгі коси взялися памороззю-сивиною.)
— Як богиня Деметра покарала злого хлопця Аскалаба? (Перетворила на ящірку)
— Хто розповів бідній матері таємницю викрадення Кори? (Геліос, бог Сонця)
— Як люди відчули журбу Деметри? (Земля перестала родити, пов’яли квіти, повисихали джерела; життя на землі ніби завмерло.)
— Яким чином підступному Аїду вдалося залишити в підземному царстві Персефону? (Вона скуштувала декілька зерняток гранату в підземному царстві і тому мала залишитися там назавжди.)
— Кого і чому Персефона перетворила на сича? (Служника Аїда за те, що він розповів про гранат, скуштований нею.)
— Як мудрий Зевс розв’язав суперечку між богами? (Дві третини року Персефона буде проводити на землі з матір’ю Деметрою, а одну третину — у підземному царстві з чоловіком Аїдом.)
— Які природні явища пояснюються у цьому міфі? (Зміна пір року, виверження вулкану)
— Доведіть, що цей переказ є міфом.
Цікаво знати!
- Від імені богині Деметри утворилося сучасне чоловіче ім’я — Дмитро (Дмитрій).
- Які квіти збирала Кора? (Квіти, які, за свідченням Овідія, збирала Кора (Персефона), були маками. На острові Кріт знайдено зображення богині з голівками маку у волоссі. На іншому зображенні богиня тримає маки у руці, а на золотій каблучці з кладу, знайденому в акрополі Мікен, Деметра передає голівки маків своїй дочці Персефоні. Макове насіння додавали в хліб, відтак маки символізували Деметру, оскільки вони росли на нивах. Кора ж збирає або вживає мак через його снодійну властивість та червоний колір пелюсток, який вважали символом відродження після смерті.)
3. Фізкультхвилинка
4. Вікторина за міфом «Нарцис»
— Ким був Тіресій? (Сліпий віщун, який за волею Зевса передбачав майбутнє)
— Як звали матір Нарциса? (Німфа Ліріопея)
— Про що хотіла дізнатися у віщуна Ліріопея? (Чи довго буде жити її син, бо він — смертний?)
— Чому пророцтво Тіресія здалося німфі дивним? (Віщун сказав, що Нарцис житиме доти, доки сам себе не побачить.)
— Що понад усе любив Нарцис? (Полювати, блукати у лісі)
— Як звали німфу, що закохалася в героя? (Ехо)
— Чому Ехо втратила можливість розмовляти? (Гера покарала Ехо за те, що вона відволікала її розмовами, у той час, коли Зевс розважався з її сестрами — німфами.)
— За що Афродіта покарала Нарциса? (За нехтування коханням німф і дівчат)
— У чому полягало покарання юнака? (Він закохався у самого себе, побачивши своє віддзеркалення у воді.)
— Що трапилося з Нарцисом після смерті? (Він перетворився на прекрасну білу квітку — нарцис.)
— Що сталося з німфою Ехо? (Від страждань вона худла, доки не зосталися в неї лише кістки та голос. Кістки перетворилися на каміння, а голос живе й досі.)
— Які природні явища пояснюються у цьому міфі? (Виникнення луни та квітки нарциса)
Цікаво знати!
- У сучасній мові нарцис (у переносному значенні) означає «самозакохана людина».
5. Вікторина за міфом «Орфей і Еврідіка»
— Що подарував бог Аполлон Орфею? (Кіфару, або ліру)
— Чим був знаменитий Орфей? (Він був талановитим співцем; усе живе на землі завмирало, слухаючи його.)
— Чому бог Гіменей не хотів прийти на весілля Орфея та Еврідіки? (Він відчував, що ця пара не буде щасливою.)
— Яке лихо трапилося незабаром? (Еврідіка померла від укусу отруйної змії.)
— Що вирішив зробити Орфей? (Повернути дружину з царства мертвих)
— Чому Харон і пес Кербер дозволили співцеві пройти у підземне царство? (Вони були зачаровані його співом.)
— За якої умови Аїд дозволив Орфею забрати Еврідіку? (Йти, не озираючись назад)
— Чому озирнувся Орфей? (Хотів переконатися, що Еврідіка оживає.)
— Чому вакханки напали на співця? (Не могли пробачити йому, що він зневажає їх, не звертає на них ніякої уваги.)
— Як пам’ять про Орфея увічнилася на землі? (За міфом, голову Орфея морські хвилі донесли до острову Лесбос, і відтоді цей острів став батьківщиною славетних поетів. А кіфара співця засяяла незгасно на небі — її можна побачити як сузір’я Ліри.)
— Які якості уособлює в собі Орфей? (Він талановитий митець, людина, віддана своєму єдиному коханню.)
Цікаво знати!
- У сучасній мові орфей — чудовий співець і музика.
ІV. ПІДСУМОК УРОКУ
— Що найбільше сподобалось на сьогоднішньому уроці?
— Які міфи стародавньої Греції хотіли б ще прочитати?
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
— Наступний урок позакласного читання ми проведемо за темою «Сторінками історії України» (за поезіями Олександра Олеся з книги «Княжа Україна»).
Завдання до уроку та список літератури ви знайдете в куточку читача.
Немає коментарів:
Дописати коментар