АНАЛІЗ ПЕРЕВІРНОЇ РОБОТИ. СЛОВО. ЗНАЧЕННЯ СЛОВА
Мета: узагальнити знання учнів про лексичне значення слова; розвивати вміння визначати значення слова в контексті; виховувати любов до рідного слова.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АНАЛІЗ ПЕРЕВІРНОЇ РОБОТИ
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні ми починаємо подорож країною Слова. Що пригадаємо і про що дізнаємося з цього розділу, ви дізнаєтеся на с. 40 вашого підручника.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за таблицею
Слово
Синоніми близькі за значенням слова Антоніми протилежні за значенням слова Слова, які мають однакове звучання і різне значення Слова Однозначні Багатозначні пряме значення переносне значення
2. Зупинка «Слова з прямим і переносним значенням»
1) Робота над загадкою.
Насупилось небо, плаче хмаринка,
А поле сміється щасливо і дзвінко,
Бо сльози хмаринки несуть урожай.
Як сльози ці звуться? Ану, відгадай. (Дощ)
— Прочитайте слова, вжиті в переносному значенні.
— Назвіть виконавців цих дій.
— Хто може насупитися, плакати, сміятися?
— Чому ці дії, властиві людям, приписуються неживим предметам?
2) Робота над прислів’ями. Вправа 74 (с. 41).
- Виразне читання прислів’їв.
- Визначення слів, вжитих у переносному значенні.
— Які слова роблять наше мовлення образним — з прямим чи переносним значенням?
— Доведіть свою думку.
- Вибіркове списування речень, визначення у них головних членів речення.
3. Зупинка «Слова, що мають кілька значень». Вправа 75 (с. 41)
— Прочитайте виразно вірш-пораду Д. Білоуса.
— Скільки значень має слово голова?
— Запишіть речення з цим словом, щоб воно вживалося в різних значеннях.
Самостійне виконання третього завдання до вправи.
Взаємоперевірка виконаної роботи.
4. Фізкультхвилинка
5. Зупинка «Слова, які звучать і пишуться однаково». Вправа 76 (с. 41)
Гра «Шукачі»
— Відшукайте у реченнях слова-близнюки.
— Що спільного у значеннях цих слів?
— Чи можна назвати їх багатозначними? Чому?
— У чому полягає відмінність між багатозначними і цими словами?
Самостійне виконання другого завдання до вправи.
Взаємоперевірка виконаної роботи.
6. Зупинка «Слова, близькі за значенням (синоніми)»
— Мова наша мелодійна, співуча, солов’їна. Є слова, що можуть мати багато значень, але є й слова, близькі за значенням.
— Як називаються такі слова? (Синоніми)
1) Гра «Я — тобі, ти — мені».
Учитель називає слова, а діти до них добирають синоніми та записують їх у зошити.
Відважний — ...
іти — ...
веселий — ...
хата — ...
— До яких частин мови можуть належати синоніми?
2) Виконання вправи 77 (с. 42).
— Прочитайте виразно вірш Л. Стрельника.
— Які синоніми дібрав автор до слова заметіль?
Самостійне виконання третього завдання до вправи.
Фронтальна перевірка.
7. Зупинка «Слова, протилежні за значенням (антоніми)»
— Які слова називають антонімами?
— До виділених слів доберіть антоніми. Запишіть їх у зошити.
Легка сумка — ...
міцний мороз — ...
старий дуб — ...
повне відро — ...
Гра «Скажи без затримки»
Учні «ланцюжком» швидко називають відповідний антонім. Хто затримався, поступається відповіддю наступному учневі.
Білий — ..., великий — ..., верхній — ..., голосно — ..., весело — ..., цікаво — ..., сміятися — ..., мороз — ..., вітатися — ... чисто — ..., радість — ...
V. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
— Які значення можуть мати слова?
— Як ви розумієте переносне значення слова. Наведіть приклади.
— Які слова є синонімами?
— Які слова є антонімами?
— Наведіть приклади багатозначних слів.
— Чим багатозначні слова відрізняються від слів, які звучать і пишуться однаково?
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 78, с. 42.
Немає коментарів:
Дописати коментар