ЗБАГАЧЕННЯ МОВИ НОВИМИ СЛОВАМИ
Мета: продемонструвати учням, що мова — суспільне явище, яке може змінюватися, поповнюватися новими словами; розвивати мовлення школярів, збагачувати словниковий запас; виховувати любов до рідного слова.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Ось дзвінок сигнал подав —
До роботи час настав.
Ось і ми часу не гаймо
І урок свій починаймо.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання (вправа 5 (4), с. 6–7)
— Прочитайте записані слова.
— Чи однаково вимовляються і пишуться ці слова?
— Правопис і вимову цих слів треба запам’ятати.
Взаємоперевірка робіт
Учні перевіряють з дошки правильність письмового поділу на склади слів правого стовпчика.
2. Гра «Мікрофон»
— Для чого людям потрібна мова?
— Яка мова є державною в Україні?
— Як потрібно ставитись до своєї мови?
3. Каліграфічна хвилинка
Щщ Щщ Щщ що
— Напишіть каліграфічно синоніми до поданих словосполучень.
Кожного дня — ... (щодня)
Кожної години — ... (щогодини)
— Впишіть пропущені слова, користуючись словами, поданими у довідці.
Мова ... ... новими словами, які ... в нашому житті, ... .
Слова для довідки: збагачується, щоденно, з’являється, поповнюється.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ми дізнаємося, як і чому відбувається розвиток і збагачення мови.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота в групах
1-ша група досліджує походження слова комп’ютер.
2-га група досліджує походження слова супутник.
3-тя група досліджує походження слова майбутній (має бути).
Висновок. Наша мова збагачується новими словами за допомогою запозичення слів з інших мов, розширення відомих слів, за допомогою словотворення.
2. Списування з граматичним завданням. Вправа 6 (с. 7)
1) Підготовча робота.
— З яких частин може складатися слово? (Корінь, закінчення, основа слова, префікс, суфікс)
— Назвіть слово, яке складається тільки з кореня. (Ліс)
— Змініть слово так, щоб воно мало закінчення. (Ліс — ліси)
— Назвіть основу в слові ліси.
— Додайте до слова ліс суфікс. Яке слово утворилося? (Лісок)
2) Ознайомлення з текстом вправи 6.
— Прочитайте виділені у тексті слова. Від яких слів вони утворилися?
— За допомогою чого утворилися нові слова? (За допомогою суфікса)
— Яка ще частина основи служить для творення нових слів? (Префікс)
3) Письмове виконання завдання 3.
— Запишіть поданий текст у зошити, позначте частини основи у виділених словах.
Киян ами, львів’ян и, рівненц і, полтавц і
3. Гра «Хто швидше?»
— Утворіть нові слова.
Трактор — ...
вода — ...
працювати — ...
білий — ...
— Позначте в цих словах корінь.
4. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Робота над текстом. Вправа 7 (с. 7)
Самостійне читання тексту учнями
— Про що запитує вас автор?
— Чи можете ви дати відповідь на це питання? Чому?
Робота в парах
— Випишіть зі словника кілька споріднених слів до виділених у тексті.
Перевірка виконаного завдання
— Учні виконують звуко-буквений аналіз слова учень.
Взаємоперевірка виконаної роботи.
2. Розвиток зв’язного мовлення. Вправа 9 (с. 8)
— Прочитайте запитання на с. 8 підручника, виділене чорним жирним шрифтом.
— Дати правильну відповідь на це питання нам допоможе вправа 9 на с. 8 підручника.
Учні ознайомлюються з текстом і дають відповіді на запитання вчителя.
— Які вимоги ми ставимо до усного мовлення? А до писемного мовлення?
— Чи достатньо для опанування усним мовленням знати лише слова?
— Що стає у пригоді під час спілкування між людьми? (Інтонація, сила голосу, міміка, жести)
Висновок. Чим більше ти знаєш, тим багатше твоє мовлення, бо тобі є про що розповісти. Ти маєш у запасі багато слів, за допомогою яких можеш легко висловити свою думку.
3. Завдання підвищеної складності «Я міркую». Вправа 8 (с. 7)
Учні ознайомлюються з текстами висловлювань.
— Доведіть, що мова — найдорожчий скарб; мова — душа народу. (Заслухати міркування дітей.)
4. Хвилинка-цікавинка
За даними японських учених, люди, які з дитинства не розмовляли рідною мовою, частіше хворіють, піддаються різним стресам, у них менше розвинені природні здібності.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— Що цікавого дізналися на уроці?
— Доберіть якомога більше спільнокореневих слів до слова хліб.
(Хлібина, хлібець, хлібороб).
— Який спосіб збагачення мови ви використали?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 10, с. 8.
— Доберіть й випишіть з книжок одне висловлювання про мову.
Немає коментарів:
Дописати коментар