Бджола мала, а й та працює
Тема. Змінювання
дієслів теперішнього часу за особами і числами. Бджілка.
Мета. Ознайомити
учнів із змінюванням дієслів теперішнього часу за особами і числами. Розвивати
вміння робити висновки. Виховувати працьовитість.
Хід уроку.
I. Організаційна
частина.
II. Актуалізація
опорних знань.
(Метод «Мозковий
штурм»).
1. Гра «Батут».
– Я ставлю вам
запитання, а ви повинні якнайактивніше «дострибнути» зі своєю відповіддю.
– Що таке дієслово?
– За якими числами
змінюється дієслово?
Розділимося на три
команди. Коли ви почуєте дієслово, яке відповідає назві вашої команди, то
повинні сказати: «Це наш час» і показати сигнальну картку.
Надійшла весна весела.
(мин.)
Зелений гай шумить.
(теп.)
Заквітне скоро сад.
(майб.)
– Що таке
неозначена форма?
Завдання «Постав в
неозначену форму».
Живемо Бігаю Веду
Відгадайте загадку.
(Метод «Коло ідей»).
Я труд поважаю:
Все літо літаю
У поле, до гаю,
Збираю медок
Для любих діток.
(Бджілка)
2. Чи однаково
описана бджілка? Порівняйте текст науковий та художній.
1) Бджола –
медоносна комаха, що збирає квітковий нектар і переробляє його на мед.
2) Володя у воді
побачив бджілку. Вона безпорадно перебирала лапками. Крильця в неї намокли, і
комашка не могла злетіти. Хлопчик врятував її.
– Яка головна думка
другого тексту?
3. Каліграфічне
списування.
4. Словникова
робота. (Метод «Презентація»). «Довідкове бюро»: вулик, димар, пасіка,
стільник. Словниковий диктант.
(У,в)літку,
ягі(д,т)ка, ра...н, ж...вуть,
(до)плив, м...яч,
т...хкає, (с,з)ховати.
Розумова
гімнастика. Закріплення.
Робота за картками.
Картка №1
До поданих слів
доберіть антоніми.
Бігати Кричати
Картка №2
Заміни
словосполучення дієсловом-синонімом.
Сушити собі голову
Закарбувати в
пам’яті
5. Гра «Склади
речення».
Доповнити по слову.
бджоли
бджоли збирають
Чепурненькі бджоли
збирають нектар із квіток.
– Надпишіть вгорі
частини мови.
– Встановіть
зв’язок слів у реченні.
Фізкультпауза.
ІІІ. Повідомлення
теми і мети уроку.
IV. Спостереження
за мовним матеріалом.
(Робота в групах).
1 група. Робити з
мухи слона.
2 група. Не вішати
носа.
3 група. Набрати
води в рот.
4 група. Надути
губи.
– Перебудуйте цей
вислів так, щоб сказане стосувалося вас особисто. Запишіть в таблицю самі
дієслова .
1 група. Я роблю з
мухи слона... і т.д.
– Який займенник
використали?
Визначте закінчення
(я, ю, у).
– Перебудуйте свій
вислів так, щоб сказане стосувалось свого співрозмовника:
ти робиш...
він робить...
– Тепер змініть ці
дієслова за особами у множині. Запишіть у таблицю.
– Який висновок ми
можемо зробити про дієслова теперішнього часу?
Робота за таблицею
(підручник).
Робота за
перфокартками в зошитах
«Мовна скарбничка».
– За зразком
таблиці позмінюйте:
І в. – будую ІІ в.
– бережу
Ознайомлення з
правилом.
Фізкультхвилинка.
V. Закріплення та
осмислення нових знань.
1. Робота в групах.
Завдання для 1
групи.
Гра «Змінюй по
черзі».
я лечу
ти летиш...
Цікавинка.
У пошуках меду
бджілка відлітає від вулика на відстань 10 км.
Завдання для 2
групи.
Гра «Змінюй по
черзі»
я визначаю
ти визначаєш
Цікавинка.
Бджоли легко
визначають час доби і повертаються у свій вулик завжди у певний час.
Завдання для 3
групи.
Гра «Змінюй і
доповнюй».
я танцюю в класі
(весело), (ритмічно)
ти
Цікавинка.
Бджілки спілкуються
за допомогою танцю.
Завдання для 4
групи.
Гра «Змінюй і
доповнюй».
я живу у вулику (у
будинку)
ти
Цікавинка.
У бджолиній сім’ї
живуть матка та робочі бджоли.
Народ вчить: «Хто
не працює – той не їсть».
2. Колективна гра «
Правильно сигнал подай».
Вкажіть особу та
число дієслів: біжу, літаєш, сплять, танцюєте, сторожує.
Цікавинка.
Бджола має ворогів:
птах бджолоїд, птах сорокопуд, міль, оса, кліщ, хвороби.
3. Творча робота.
Складання діалогу
(2 учні самостійно).
Діалог «Розмова
дідуся-пасічника і онучки».
Запис в зошити.
Зачитування роботи.
VI. Домашнє
завдання.
VII. Підсумок
уроку.
– Яку частину мови
вивчали?
Вірш «Бджілка» В.
Бурбела.
– Які ще прислів’я
ви знаєте про бджіл?
• Раді люди літу,
як бджоли цвіту.
• Бджола мала, а й
та працює.
Женя з бджолами не
дружив.
Завжди Женя бджіл
дражнив.
Женю бджоли не
дражнили.
Та дражнила
нажалили.
Цікавинка.
Бджоли мають жало з
отруйною речовиною. Ним вони захищають себе і свою сім’ю від ворогів. Бджоли
дуже дратуються, коли пасічник в одязі чорного кольору з ворсинками або його
одяг просочений потом.
Немає коментарів:
Дописати коментар